چند توصیه برای بهتر خوابیدن نوزادان و کودکان

menuordersearch
nupa.ir
سبد خرید شما خالی است !
تومان
سبد خرید
بلاگ
چند توصیه برای بهتر خوابیدن نوزادان و کودکان
چند توصیه برای بهتر خوابیدن نوزادان و کودکان
۱۴۰۰/۲/۴ شنبه
(0)
(0)

این امر کاملاً طبیعی است که کودکان کم می‌خوابند و با گریه از خواب بیدار می‌شوند. اما، شما به عنوان پدر و مادر می‌توانید با انجام بعضی کارها و ترفندها به کودک کمک کنید که راحت تر و سریع تر به خواب برود. با ما در این مطلب همراه باشید.

زمانی که کودکان به دنیا می‌آیند، تا شش ماهگی زمان خاصی برای خوابیدن ندارند. به طور کلی، نوزادان هر ۳ ساعت یک بار می‌خوابند و با گریه از خواب بیدار می‌شوند. مطمئناً شما هم به عنوان مادر دوست دارید که بدانید چگونه می‌توانید به خواب بهتر کودک کمک کرد.

نوزادان نمی‌توانند فرق میان روز و شب را تشخیص دهند و به همین دلیل است که زیاد نمی‌خوابند. اما نگران نباشید؛ چند هفته بعد از به دنیا آمدن، می‌توانید به کودک بیاموزید که چه زمانی بخوابد زیرا نوزاد بعد از مدتی می‌تواند تفاوت روز و شب را تشخیص دهد. به این ترتیب می‌توانید به مرور زمان به کودک یاد بدهید تا عادت کند بهتر بخوابد.

زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید برای پدر و مادر عادت کردن با شرایط جدید دشوار است. او چندین بار شب ها بیدار می‌شود و مجبورید برای ساکت کردن او از خواب شیرین خود بیدار شوید. اگر نگرانید که در این مواقع باید چه کنید پیشنهاد می‌کنیم که توصیه‌‌‌‌های زیر را دنبال کنید تا بتوانید در خواباندن کودک راحت تر عمل کنید.

 

توصیه هایی برای بهتر خوابیدن نوزادان

 

از چراغ‌‌‌‌های اتاق کودک کمک بگیرید

نور و روشنایی باعث بیدار شدن و فعالیت انسان می‌شود و تاریکی نیز خواب به همراه دارد. در نتیجه، باید کودک را در روز به نور و در شب به تاریکی عادت دهید.

در طول روز بگذارید نور خورشید به اتاق کودک وارد شود. پرده ها و پنجره ها را باز بگذارید تا نور بیشتری بتابد.

شب ها قبل از آن که نوزاد بخوابد شدت نور را آرام آرام کم کنید تا کودک عادت کند و راحت تر بخوابد.

 

قبل از آن که کودک خوابش بگیرد، او را بخوابانید

در ابتدا کار سختی است که بخواهید کودک را قبل از آن که خوابش گرفته باشد بخوابانید، به خصوص اگر نوزاد شیرخوار باشد.

 

ابتدا باید او را شیر دهید و او را نوازش کنید تا آرام شود و خوابش بگیرد. اما نگذارید که در آغوش شما کامل به خواب برود چون اگر بعد از خواب بخواهید او را روی تخت بگذارید، دوباره بیدار می‌شود.

 

تا زمانی که گریه می‌کند او را از تخت بیرون نیاورید

نباید هر بار که کودک گریه می‌کند با عجله به طرف او بدوید و او را در آغوش بگیرید. اگر این کار را کنید، کودک عادت می‌کند و مدام بیدار می‌شود.

به جای آن که به دنبال کودک بدوید، چند دقیقه صبر کنید و به او اجازه بدهید تا آرام شود و دوباره بخوابد.

بعد از آن که گریه‌‌‌‌های او آرام شد به اتاق او بروید تا مطمئن شوید که خوابیده است.

 

صبور باشید

حتی اگر کودک عادت کرده که چند ساعت پشت سر هم بخوابد، ممکن است که باز هم در طول شب چند بار با گریه از خواب بیدار شود. به همین دلیل اصلاً نگران نشوید چون کاملاً طبیعی است به خصوص اگر کودک بعد از ظهر خوابیده باشد یا به دلیل بیماری تب داشته باشد.

 

به چند توصیه زیر توجه داشته باشید تا کودکتان سریع تر و راحت تر بخوابد:

– کودکتان باید در محیطی بسیار آرام باشد

– زمانی که خواب است، خواب او را بر هم نزنید

– در طول روز با کودک زیاد بازی کنید. اگر حیوان خانگی دارید بگذارید تمام روز را با او بازی کند تا خسته شود و شب به راحتی بخوابد.

– اگر کودکتان شب از خواب بیدار می‌شود، سریع چراغ را روشن نکنید. او را حرکت ندهید و به سمت نور نبرید تا دوباره بتواند بخوابد.

– ساعت خاصی را به خواب او اختصاص دهید.

– همیشه مطمئن شوید که در وضعیت خوبی خوابیده باشد و در تخت خود راحت باشد.

– قبل از خواب او را حمام ببرید، این عادت باعث خواب راحت تر او می‌شود.

– بعد از چند هفته که از به دنیا آمدن کودک گذشت دیگر نباید کنار او بخوابید. اصلاً او را عادت ندهید که کنار شما بخوابد.

چند نکته:

صبور باشید و به او زمان بدهید تا عادت کند که ۳ ساعت پشت سر هم بخوابد. موفق شدن در این که کودک کل شب را به آرامی بخوابد و بیدار نشود آرزوی هر مادری است. اما این مسئله نه تصادفی به وجود می‌آید نه به صورت ژنتیکی. کلید موفقیت به عادت ها و رفتارهایی که ما به فرزندمان یاد می‌دهیم بستگی دارد.

اگر بتوانید ساعت خاصی را برای خواب کودک در نظر بگیرید و او را عادت بدهید که در طول روز بیدار باشد و شب ها بخوابد بسیار خوب است. به این ترتیب شما هم زمان بیشتری برای استراحت خواهید داشت.

نوزاد در اولین ماه‌‌‌‌های زندگی خواب بسیار سبکی دارد. کودکی که شب ها چندین بار از خواب می‌پرد کودکی کاملاً نرمال و طبیعی است و اصلاً نباید نگران باشید. اگر به نکات ذکر شده توجه کنید می‌توانید به راحتی مشکل را حل کنید.

 

 

توصیه هایی برای بهتر خوابیدن کودکان

 

پرخوری نکردن: پرخوری کمی قبل از خواب می‌تواند منجر به مشکلات فراوانی در خوابیدن به خصوص در نیمه شب شود.

بهتر است که کودک حدود دو ساعت قبل از خواب به همراه دیگر اعضای خانواده شامش را بخورد و قبل از خواب نیزبه اندازه کافی آب بخورد، همچنین به دستشویی برود تا نیمه شب مجبور نباشد به این خاطر دوباره از خواب برخیزد.

 

انتخاب رنگ مناسب: رنگ ها بر روان و سلامتی انسان ها تأثیر بسزایی دارند. در انتخاب رنگ ملافه و روبالشی کودک این نکته را حتماً در نظر داشته باشید. اصولاً در این مورد نباید از رنگ‌‌‌‌های محرک و تند استفاده کرد. رنگ‌‌‌‌های بسیار تیره، قهوه ای، مشکی، آبی تیره بیشتر تأثیر ترسناک و وحشت انگیز دارند و در کودک ایجاد خوف می‌کنند. کوچولوها از ملافه ها و روبالشی هایی که طرح‌‌‌‌های گل و اسباب بازی یا حیوانات با نمک و کارتونی روی آ نها حک شده باشد، بسیار خوششان می‌آید. بچه‌‌‌‌های پیش دبستانی هم نسبت به رنگ‌‌‌‌های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و آبی روشن احساس خوبی دارند. بنابراین تا می‌توانید فضای اطراف محل خواب کودک را از وجود اشیای با رنگ‌‌‌‌های تند و براق و درخشان خلوت کنید. یک محیط ساده و عاری از تنوع زیاد، همراه با آرامش، می‌تواند بهترین موقعیت برای خواب کودک باشد.

 

ایجاد مزاحمت برای بچه: نه تنها احساس آرامش و راحتی، بلکه احساس ناامنی نیز به کودک انتقال می‌یابد. سعی نکنید در هنگام خواب تندتند به بچه سر بزنید. این کار سبب مزاحمت برای کودک می‌شود و او فکرمی کند که شما از دستش ناراحت یا عصبانی هستید و در نتیجه مرتب از خواب بیدار می‌شود.

 

دما و رطوبت مناسب: دما و رطوبت اتاق نقش مهمی در خوب خوابیدن دارند. در زمستان ها اتاق خواب بچه ها را بیش از حد گرم و هوای آن را خیلی خشک نکنید. چند ساعت قبل از خواب، شوفاژ یا بخاری را خاموش و هوای اتاق را تهویه کنید. دمای اتاق در طول زمان خواب نباید از 18 درجه سانتیگراد تجاوز کند. در طول شب نیز به اندازه کافی به فکر تهویه هوای اتاق باشید. گوشه پنجره یا در اتاق را باز بگذارید که همیشه هوای تازه در داخل جریان داشته باشد. همچنین در مواقع فوری قرار دادن دستمال مرطوبی روی شوفاژ یا کتری آب روی بخاری نیز به ازبین بردن سریع خشکی هوا کمک می‌کند.

 

خواباندن کودک در رختخواب خودش: کودک را حتماً در رختخواب خودش بخوابانید. در مواردی که بچه مریض می‌شود یا به خاطر یک کابوس ترسناک نیمه شب از خواب می‌پرد و دیگر خوابش نمی‌بَرد می‌توانید او را استثنائاً پیش خودتان بخوابانید.

 

تغذیه سالم: تغذیه سالم می‌تواند تأثیر بسزایی در خواب راحت او داشته باشد. کمبود آهن در بدن می‌تواند در بدخوابی کودک مؤثر باشد .از آنجایی که کودک در سنین رشد قرار دارد برنامه غذایی فرزندتان را باید طوری تنظیم کنید که ویتامین ها و مواد معدنی به میزان کافی در آن موجود باشد. برای این منظور می‌توانید از گوشت، سبزی، میوه یا حبوباتی چون نخود و لوبیا که سرشار از آهن هستند استفاده کنید. اما گوشت و ماهی بهتر است، چون آهن موجود در آن سریع تر و آسان تر جذب بدن می‌شود.

 

خوابیدن در وقت مناسب: هنگام نزدیک شدن وقت خواب، به آرامی به کودک بگویید بازی دیگر بس است و باید زودتر به رختخوابش برود.سپس دستش را بگیرید و او را در مسواک زدن، پوشیدن لباس خواب، شب بخیر گفتن به اعضای خانواده و عروسکش همراهی کنید. و در نهایت، قبل از خواب برایش قصه بگویید.

 

نگاه مثبت به روزی که در پیش است: نگاه مثبت به روزی که در پیش است، تأثیر بسزایی در خوب خوابیدن دارد. کودک را در جریان برنامه ها و تفریحاتی که قرار است فردا با همدیگر انجام دهید بگذارید. این تفریحات می‌تواند شامل پارک رفتن، یا دیدار دوستان و آشنایان باشد. ضمناً از دادن وعده‌‌‌‌های پوچی که در او تأثیر منفی می‌گذارند پرهیز کنید.

 

 

نقاشی کردن خواب ها: هرگاه خواب ترسناکی کودک شما را اذیت می‌کند از او بخواهید آنچه را که در خواب دیده نقاشی کند. سپس بگذارید تمام چیزهایی را که در نقاشی اش کشیده برای شما توضیح دهد. پای حرف‌‌‌‌های کودکتان بنشینید تا درباره هیولا یا صحنه ترسناکی که در خواب دیده است دقیقاً توضیح دهد. با این روش به تدریج تلخی آن خواب را از او بگیرید. وقتی کودک در روشنایی روز خواب ِ بد خود را تعریف می‌کند وحشت و هراس آن کابوس رنگ می‌بازد و از بین می‌رود. همچنین کودک می‌تواند خواب‌‌‌‌های قشنگ خود را هم نقاشی کند. به کمک ترسیم خواب‌‌‌‌های قشنگ، بچه می‌تواند خواب خود را بسط دهد و شما هم بدین ترتیب می‌توانید از روی این رؤیا‌‌‌‌های زیبا در شب‌‌‌‌های آینده قصه‌‌‌‌های خوبی برای او نقل کنید.

 

شمردن گوسفندان: صداها یا تصاویر ذهنی ای که به صورت یکنواخت در ذهن مرور می‌شوند تأثیر خواب آور دارند. شما می‌توانید برای کودکتان از روش معروفِ شمردن گوسفندان استفاده کنید. لازم نیست که فرزند شما حتما گوسفندانی را تصور کند که در ذهن خود به آنها اجازه عبور می‌دهد. از طرفی نباید آنها را بشمارد چون این به معنی تلاش و زحمتی است که کودک شما را مجبور به بیدار ماندن می‌کند. به فرزندتان بگویید بره‌‌‌‌های ناز، بچه گربه ها یا پروانه‌‌‌‌های رنگارنگ را تجسم کند که در صفی طولانی سلانه سلانه از مقابل چشمان او عبور می‌کنند.

 

توجه: مطالب بلاگ فروشگاه اینترنتی "نوپا" برگرفته از منابع بین المللی است، جنبه اطلاع رسانی داشته و توصیه تخصصی تلقی نمی‌شوند و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک و متخصصان دانست.

نظرات کاربران
*به این مطلب امتیاز دهید
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

بستن
*به این نظر امتیاز دهید
*نام و نام خانوادگی
* پست الکترونیک
* متن پیام

0 نظر
خانهورود به حساب کاربریسبد خرید
پرداخت آسانپرداخت آسان7 روز ضمانت بازگشت7 روز ضمانت بازگشتضمانت اصالت کالاضمانت اصالت کالاارسال به سراسر کشورارسال به سراسر کشورپشتیبانی 24 ساعتهپشتیبانی 24 ساعته

فروشگاه نوپا
توسعه اینترنت روش‌‌‌‌‌های خرید ما را به کلی دگرگون کرده است. منافع موجود در خرید اینترنتی هر روز تعداد بیشتری از مردم را به تجربه آن و ایجاد تغییر در الگو‌‌‌‌های متداول خرید ترغیب می‏‌کند. امروزه دیگر افراد این روش خرید را بیشتر منطبق بر شرایط زندگی مدرن می‏‏‏‌بینند. به لطف منان با همت، تلاش و به کارگیری توان و تجربه‌‌‌‌های افزون شده بتوانیم بر کیفیت این صنعت بیفزاییم، پس در این راه ما را یاری دهید تا با شما هر روز پله‌‌‌‌های موفقیت را طی کنیم .

جستجو